společně na Zlínsku s SPC Zlín Středová

Autismus je syndrom, který se diagnostikuje na základě určitých projevů v chování dítěte.

Poruchy některých mozkových funkcí způsobí, že dítě vyhodnocuje informace z okolí s obtížemi. Tyto obtíže se mohou projevit ve vývoji v řeči, ve vztazích (interakce) s lidmi a při zvládání běžných sociálních dovedností.

Nejběžnější projevy:

Komunikace

  • Nereaguje nebo málo reaguje na své jméno
  • Vyjadřuje hlavně křikem a afektem, že něco chce
  • Opožděný vývoj řeči
  • Nepružně nebo málo reaguje na pokyny
  • Často působí dojmem, že neslyší
  •  Zdá se, že slyší, ale zejména na řeč reaguje velmi málo
  • Neukazuje ukazováčkem na zajímavé předměty
  • Nemává na rozloučenou
  • Nezapojí se aktivně do dětských hříček typu paci-paci
  • Nenapodobuje aktivně, často a s radostí
  • Říkal/a několik slov, ale přestal/a
  • Je obtížné ji/ho upozornit na vzdálené předměty
  • Špatný oční kontakt, nepodívá se „co my na to“.

 

Sociální dovednosti

  • Málo používá nebo chybí sociální úsměv
  • Raději si hraje o samotě, neprojevuje radost při společné činnosti, nerozvíjí společnou hru
  • Dává přednost sebeobsluze, používá ruku druhé osoby
  • Nepožádá o pomoc vydáváním zvuků, očním kontaktem, vedením za ruku
  • Více se zajímá o své činnosti než o kontakt
  • Málo se zajímá o ostatní děti, nedokáže se zapojit
  • Je obtížné s ním sdílet pozornost (společné prohlížení obrázků, společná hra)
  • Ostatní lidi dokáže ignorovat, nerad navazuje kontakt s lidmi
  • Nespolupracuje (nepodá na výzvu, nevyhoví výzvě, netouží se předvést).

Chování

  • Záchvaty vzteku
  • Hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus/nesoustředěnost/u ničeho nevydrží
  •  Nehraje si správně s hračkami
  •  Zabývá se určitými věcmi stále dokolečka (řadí, točí, hází, otvírá-zavírá apod.)
  • Chodí po špičkách, točí se dokola, zvláštní pohyby
  • Třepe výrazně rukama např. při radosti
  • Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět)
  • Reaguje přehnaně na určité podněty (zvuky, změny)
  • Celkově málo reaguje na okolní podněty
  • Fascinován detaily či určitými podněty (písmena, číslice, závory, značky aut)

O odborné vyšetření zažádejte, pokud dítě:

  • do 12 měsíců nežvatlá
  • do 12 měsíců negestikuluje (nenatahuje ruku-neukazuje, nemává na rozloučenou)
  • do 15 měsíců nenapodobuje
  • do 16 měsíců neužívá slova
  • do 24 měsíců spontánně neužívá slovní spojení
  • ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku

Některé texty jsou volně staženy z veřejně dostupných webových portálů.